dissabte, 24 de setembre del 2022

Acte commemoració dels 20 anys de l'agermanament amb Beas de Segura

Regidores i regidors dels dos ajuntaments, exalcaldes de Roses i de Beas de Segura, r
epresentants de les entitats locals, Ciutadans i ciutadanes que ens acompanyeu,

Vull començar expressant l'alegria i l'emoció que sentim de poder acollir aquest acte a Roses. Un acte que posa en relleu una de les identitats que conformen el nostre municipi, una identitat que, en el fons, és una mica de tothom, independentment d'on provingui.

Qualsevol que conegui una mica Roses sap que som un poble mestís. Una societat orgullosa de formar part d'un país i d'un realitat nacional que actua com a pal de paller, com és Catalunya, però que ha estat històricament regada amb aportacions molt diverses de diferents llocs del món. La societat que hem anat construint en les darreres dècades és la pròpia d'una comunitat plural, on volem que tothom se senti còmode i plenament identificat; i amb un concepte de ciutadania obert i integrador. Un projecte que no parteix d'una exigència a una determinada manera preexistent de ser, sinó de la construcció conjunta d'una identitat col·lectiva que reculli les moltes particularitats que la formen. En definitiva, ens hem proposat construir un poble que no resti mai, i que no només sumi, sinó que multipliqui,

És des d'aquesta convicció que la Roses que hem construit és a la vegada de tots i de ningú en particular que reivindiquem que totes les realitats culturals que la formen són un patrimoni col·lectiu de tothom. Per això la festa d'avui té un especial significat pels centenars de veïns que tenen els seus orígens a Jaén, però és també, una celebració popular i col·lectiva.

Per això des del consistori hem treballat des de fa mesos per donar visibilitat i empenta a l'agermanament i també hem apostat per a recuperar la Festa Andalusa, que avui mateix dóna el tret de sortida i de la que podreu gaudir a la pista Annexa del pavelló després d'aquest acte. Perquè estem orgullosos de la nostra diversitat. Estem orgullosos que Beas, Jaén i Andalusia formin part de nosaltres.

Y para dar esa visibilidad y ese empuje a la relación con Beas llegamos a este fin de semana, en el que celebramos el 20 aniversario de un evento relevante de nuestra historia común, como fué la oficialización del hermanamiento entre nuestros dos pueblos. Digo oficialización porqué, en el fondo, el hermanamiento es una realidad social, familiar y cultural que se estableció mucho antes de que la firma de aquel convenio. Aún hoy, es una realidad palpable a simple vista dando una vuelta por cualquiera de los dos municipios.

Creo que así lo pudo constatar el alcalde Rodríguez ayer mismo, cuando paseando por Roses le pasaba lo mismo que imagino que le ocurre en su pueblo, que en cada esquina le reconocían y le paraban para preguntarle o decirle alguna cosa. Y también yo lo pude constatar en mis visitas a Beas el pasado diciembre y en abril con motivo de la festividad de San Marcos. No olvidaré la primera vez que entré en el bar de Juan, que hoy nos acompaña, y cuando supieron quién era prácticamente todos los clientes que tenia en aquel momento se acercaron a mí para explicarme, en catalán, sus tiempos viviendo en Roses.

Hoy rubricaremos una nueva firma comprometiendonos a seguir trabajando juntos. Será un compromiso que, a mi parecer, tiene que aspirar a conseguir que las instituciones seamos capaces de volver a traducir políticamente una fraternidad que socialmente ya es plenamente normal y fructífera.

Y me gustaria acabar este parlamento con unes agradecimientos y con una cita. Agradecimiento, en primer lugar a José Alberto y a todo el actual equipo del Ayuntamiento de Beas de Segura, por su predisposición, des del minuto 0 a renovar el hermanamiento. Agradecimiento también a todos los alcaldes y equipos de gobierno que nos han precedido por iniciar y mantener la relación institucional. Agradecimiento a los centenares de rosenses orginarios de Beas, por contribuir a hacer mejor nuestro pueblo. Y también agradecimiento a les entidades, col·laboradores y trabajadores públicos que han echo posible estos actos del 20 aniversario.

Y, por último, una cita. A mi me gusta terminar así.

Una cita de un referente de la història Andaluza como fué Blas Infante. Con unas palabras que bién podrían aplicarse al compromiso de muchos beasenses que han vivido y crecido en Roses, però que también podemos hacer nuestra el conjunto de rosenses y catalanes, independientemente de nuestra procedencia. Decia Blas Infante:

"Mi nacionalismo, antes que andaluz, es humano. Creo que, por el nacimiento, la naturaleza señala a los soldados de la Vida el lugar en donde han de luchar por ella, y por eso yo quiero trabajar por la Causa del espíritu en Andalucía porque en ella nací. Pero tened claro que, si en otra parte me encontrare, me esforzaría por esta Causa con igual fervor."

Moltes gràcies! Muchas Gracias!

Viva Beas de Segura! Visca Roses!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada